Helmen


Iedereen heeft een unieke pasvorm wanneer het op helmen aankomt. Het is de taak van helmfabrikanten om een zo goed mogelijke pasvorm te creëren. De veiligheid van helm valt of staat namelijk met de manier waarop de helm gedragen wordt en niet waarvan de helm gemaakt is:

  • Is de helm te groot, dan kan de helm verschuiven bij een impact en gaat alle directionele kracht rechtstreeks naar je hoofd/hersenen.
  • Is de helm te klein, dan kan dit hoofdpijn veroorzaken. Hoofdpijn is een zeurende pijn die vaak langzaam opkomt (soms voel je pas na een uur rijden dat de helm te klein is). Dit kan zorgen voor concentratieverlies; wat op den duur gevaarlijke gevolgen met zich mee kan brengen en zelfs kan leiden tot een (meervoudig) ongeval.

Polycarbonaat, fiberglas of P.I.M?

Elke helm bestaat uit drie hoofd bestandsdelen, de buitenschaal, EPS binnenschaal en de binnenvoering. Alle drie zijn van invloed op de prestaties van de helm. Ze bepalen de pasvorm, comfort, kwaliteit en veiligheid. De meest voorkomende helmschalen zijn gemaakt van polycarbonaat (ABS), fiberglas (composiet) of P.I.M.


HJC


Sinds 1971 heeft HJC zich gespecialiseerd in het exclusief produceren van motorhelmen. Nu, 45 jaar later, zijn ze nog altijd de grootste helmfabrikant ter wereld en toegewijd om motorrijdend Europa en de rest van de wereld te voorzien van hoge kwaliteit helmen.

De oprichter
De firma HJC is een familiebedrijf dat in 1971 door Wan Kee Hong werd opgericht. Hong leidt het bedrijf tegenwoordig met junior-chef Shawn Hong. De inmiddels 74-jarige grondlegger diende voorheen bij de Koreaanse luchtmacht en tijdens een aansluitende ingenieursstudie behaalde hij meerdere prijzen en eerbewijzen van private instituten en van Koreaanse presidenten. Wan Kee Hong leeft in een appartement in Seoul, is getrouwd en heeft drie kinderen en zes kleinkinderen. De gereserveerde patriarch mag graag lezen en met zijn vrouw bergwandelingen maken.


AGV helmen

AGV (Amisano Gino Valenza) is, zoals het logo al doet vermoeden, een Italiaans merk. Het is in 1946 opgericht door Gino Amisano (1920-2009). AGV is een premium helmen merk dat sinds 1948 motorhelmen produceert. AGV helmen zijn door de jaren heen altijd prominent aanwezig geweest in de racewereld en werd gedragen door vele legendarische coureurs, zoals Giacomo Agostini, Barry Sheene en Kenny Roberts, en tegenwoordig door Valentino Rossi, die niet voor niets zijn naam verbindt aan het merk.

AGV helmen bieden zowel hoog comfort als bescherming. De designs van met name de integraal- en systeemhelmen zijn sportief, veel met scherpe lijnen. De jethelmen zijn, zoals het de Italianen betaamt, fashionably verantwoord, en ook modemerk Diesel brengt in samenwerking met AGV een lijn coole helmen  op de markt. De goede looks worden gecombineerd met een hoge kwaliteit afwerking, en omdat AGV gebruikt maakt van 3D scanning om bijvoorbeeld hoofd- en gezichtscontouren te meten, zijn ze in staat veel aandacht te besteden aan de pasvorm en het comfort in de helm.

Geschiedenis van de AGV helm

Gino Amisano begon met het produceren van zadels voor fietsen, Vespa’s en Lambretta’s. Amisano zag snel de enorme potentie die er in de motorwereld lag, en in 1947 startte hij met de productie van motorhelmen. Zijn eerste helmen waren eigenlijk niet meer dan een verharde leren muts, die geschilderd werd. Je zou voorzichtig kunnen zeggen dat de helmenwereld toen nog in de kinderschoenen stond! Maar de ontwikkelingen gingen hard.. Al in de jaren 50 ontwikkelde AGV een fibreglass helm, die een beetje de vorm van een omgekeerd soepkom had. Steeds meer racers kozen Amisano als hun helmenleverancier, die in 1958 een sponsorcontract sloot met Giacomo Agostini, die zijn helm in banen beschilderde met de kleuren van de Italiaanse vlag. Het huidige logo van AGV is de achterkant van deze helm; dat was immers hetgene wat zijn rivalen het meeste zagen!

De ontwikkeling van een top beschermende motorhelm bleef doorgaan een heden ten dage is AGV een gevestigde naam in helmenland die een (zeer goede) reputatie hoog te houden heeft. In 2007 is het merk samengegaan met het Italiaanse motorkledingmerk Dainese.


Macna


Het gerucht gaat dat er op het hoofdkantoor van Macna geen bureaustoelen zijn, maar dat de medewerkers hun werk verrichten vanuit een motorzadel. En dat er motorolie wordt gedronken in plaats van koffie.

Je zou het wel geloven als je naar de kleding kijkt: die is echt ontworpen vanuit het perspectief van de motorrijder. Waar veel motorkledingmerken zich alleen focussen op een mooi plaatje, draait het bij Macna op de eerste plaats om functionaliteit, veiligheid en comfort. Hun slogan verwoordt de filosofie perfect: That’s what we call riding gear!

En dat gaat 25 jaar terug. Toen begon het met handschoenen. Destijds nog Magna genaamd, had het bedrijf een productiemethode bedacht die het mogelijk maakte om hun handschoenen waterdicht te maken en dat tegen een 30% gunstigere prijs vergeleken met de competitie. Dit was een succes en niet lang daarna werden er ook producten in andere categorieën ontwikkeld.

Innovatief ontwerp in combinatie met een prijs/kwaliteitverhouding zijn altijd kernwaarden van het merk gebleven, en is hetgeen waarmee ze zich onderscheiden van andere motorkledingmerken. Het zorgde voor een positie als marktleider in Nederland en vanaf 2005 breidde Macna zich ook internationaal gestaag uit.

Een van de laatste uitvindingen van Macna is Night Eye; de volgende stap in zichtbaarheid voor motorrijders.


Richa

Zowat vijfenvijftig jaar geleden stichtte Julien Rigaux in een atelier bij het ouderlijk huis in de Lepelstraat in Michelbeke het handschoenenbedrijfje Richa. In die periode was Michelbeke bekend om zijn handschoenenindustrie. In de jaren zeventig werd het roer omgegooid en spitste Richa zich toe op motorkledij.

‘Het was toen noodzaak om een andere markt aan te boren’, vertelt zaakvoerder Luc Rigaux, die in 1977 in het bedrijf stapte. ‘Het was niet langer mode om handschoenen te dragen en de verkoop stokte. Als fervente motorrijder was de keuze voor de fabricatie van motorkledij eigenlijk snel gemaakt.’

Sinds 2007 werken ook dochter Ellen en zoon Stijn in het familiebedrijf. Ellen Rigaux zorgt voor de uitbouw van een modelijn in lederen stadskledij en haar broer ontfermt zich over het gamma van motorkledij en - accessoires.

Richa is momenteel marktleider in motorkledij in België. Het bedrijf exporteert naar zowat alle Europese landen en het aanbod wordt ook verdeeld in Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, Canada en de Verenigde Staten. Richa voorziet ook het merendeel van de Belgische politiezones van op maat gemaakte motorkledij en toebehoren. Dat bleef over de landsgrenzen niet onopgemerkt want het bedrijf is sinds kort ook leverancier van alle Nederlandse motoragenten.


Forma

De Italiaanse Ivano Binotto was in 1999 al 25 jaar mede-eigenaar van een van ’s werelds grootste fabrikant van off-road motorlaarzen. Toch dacht hij dat het anders kon en besloot samen met zijn vrouw een onafhankelijk merk op te richten: Forma was geboren. Met de ervaring die hij had opgedaan trok hij naar Altivole, een stadje in de streek waar tevens enkele toonaangevende (sport)schoenenmerken hun vestiging hebben. Een broedplaats van kennis en ervaring dus. Een voortreffelijke plek om jezelf te specialiseren in motorlaarzen.

Forma wordt door velen benoemd als een van de meest innovatieve merken op het gebied van motorlaarzen. Met een indrukwekkend scala aan straat-, sport- en off-road laarzen is dat ook geen verrassing. Inmiddels gaan de laarzen in meer dan 60 landen als warme broodjes over de toonbank.

Outdry
Forma maakt in veel laarzen gebruik van de gepatenteerde Outdry technologie, waarbij het membraan direct aan de buitenlaag van de laars gelamineerd is. Hiermee heb je, in tegenstelling tot traditionele waterdichte laarzen, geen tussenlaag waarin water blijft zitten. Scheelt een boel in watergewicht en zorgt ervoor dat de laars blijft ademen. Water not included!


Sidi

In 1960 begon Sidi als een ambacht werkplaats bergschoenen te produceren. In jaren 70 begon Sidi zich te specialiseren in fietsschoenen en laarzen voor het motorrijden. Dino Signori, de stichter van Sidi, heeft een combinatie van passie voor fietsen en meer dan 50 jaar ervaring in het produceren van innovatieve sportschoenen.

Dankzij deze passie en een diepe, intuïtieve kennis, is Sidi uitgegroeid tot marktleider in fiets schoenen en motorlaarzen. Sidi's unieke balans van traditie en innovatie, stijl en comfort, maken het merk en haar producten exceptioneel in de industrie. De naam Sidi komt van Dino Signori's initialen, wat de sterke band tussen het bedrijf en de oprichter benadrukt. In 1974 is het logo ontstaan, dat we allemaal kennen, waar het vortex symbool sterkte en beweging vertegenwoordigt.

Vanuit een simpel logo, is ons merk uitgegroeit tot één van de meest herkenbare en bekende merken in de branch.

Missie
Traditie, waarden en betrokkenheid gecombineerd met een efficiënt internaal distributie netwerk, maakt Sidi een merk dat vertegenwoordigt is over de gehele wereld. Door de gegarandeerde kwaliteit, wordt Sidi door miljoenen atleten. Sinds 1960 heeft Sidi veel tijd gespendeerd aan de ontwikkeling van hoogwaardige kwaliteit technische schoenen, om het maximale te bereiken in betrouwbaarheid en comfort. De combinatie van innovatie en een halve eeuw aan ervaring, zorgt ervoor dat Sidi een passie meebrengt die verder gaat dan een simpel bedrijf.

Gastenboek

  • 24-03-2018 - Seizoen begint weer.
    Vandaag nieuwe accu gehaald.
    Dank voor de serice. lees meer
  • 07-03-2018 - De kleppen van mijn motor moesten gesteld worden en ik...  lees meer
  • 31-12-2017 - Eerste keer wat onderdelen voor mijn Brugman 650 besteld omdat...  lees meer
Plaats een bericht

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Openingstijden

Maandag

 

09:00 - 18:00 (1-11 t/m 1-3 gesloten)

Dinsdag09:00 - 18:00
Woensdag09:00 - 18:00
Donderdag09:00 - 18:00
Vrijdag09:00 - 18:00
Zaterdag09:00 - 16:00
© 2010 - 2018 Leusinks Motoren | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel